Trip2Thailand.reismee.nl

De tijd vliegt voorbij op..

ELEPHANTS WORLD! Ja, deze twee woorden mogen best even vet gedrukt worden! Wat een geweldig avontuur beleef ik hier iedere dag weer. Ik heb geen idee wat ik allemaal al vertelt heb en wat ik in deze korte tijd moet/ga vertellen. Ik heb teveel beleefd om het allemaal in deze blog op te noemen, maar ik zal wat dingen proberen te beschrijven.

Allereerst vanochtend. Ik was druk bezig met het opruimen van de maisebladeren en plots voelde ik wat kriebelen op mijn been. Opzich niet zo erg, want ik voel de hele dag wel iets kriebelen. Zijn het de muggen of vliegen niet dan is het wel een kat die langs je heen loopt of het gras dat zojuist gesnoeid is. Echter kriebelde het dit keer erger.. ik keek en een joekel van een vogelspin op mijn been. Als reflex geef ik hem een mep en doe ik een aantal stappen achteruit.. poeh.. je schrikt je helemaal kapot! Dezelfde dag kwam ik deze mooie kever tegen:
Erg mooi, maar even terug naar een aantal dagen geleden. Een aantal vrijwilligers namen afscheid en er was een heus feestje met een BBQ en Drank. Aangezien we al een tijdje geen electriciteit hebben en dus geen licht, kon ik niet zien wat voor een vlees er op de BBQ lag. Na een aantal happen stond ik dus van top tot teen in de fik! Volledige groene pepers op de spies.. gelukkig was ik niet de enige die er last van had.
De avond was erg gezellig en geslaagd. Over een kleine twee weken zal er een herhaling komen, alleen ben ik dan de gene die Elephants World verlaat. Het vertrek van de mensen heeft mij ook wat opgeleverd. Ik ben van huisje gepromoveerd! Nu heb ik een vrijstaande bungalow met meer ruimte en lichtinval. Daarnaast word ik niet meer wakker van mijn buurman (6.00 AM).

Vandaag heb ik mijn camera maar eens aan Sarah gegeven zodat zij foto´s van mij kon maken. Dit had ik nog erg weinig gedaan en aangezien ik weer eens de modder/water in ging, leek het mij een perfecte dag om dit eens te doen.
Na het voederen van de olifanten ben ik met Somboon en Malee de modder in gegaan. Ze vinden dit allebei helemaal geweldig en gaan er echt voor staan. Ik heb ze van top tot teen ingesmeerd met behulp van de toeristen. Vervolgens heb ik mij schoongemaakt en ben ik klevende rijstballen gaan maken voor de oude olifanten.
Nadat de pompoenen in stukken zijn gehakt maken we altijd een rondje langs de drie oude olifanten die we later op de dag de rijstballen voeren. We vertellen hierbij wat over de geschiedenis van de olifanten, eventuele wondjes, de leeftijd, de tanden, de naam, het karakter enzovoort. We geven als toetje wat bananen en vervolgens gaan we grote pannen de pompoenen met water, zout en rijst aan de kook brengen.
Later op de middag gaan we bananenbomen hakken, gras verzamelen of planten. Vandaag was dit het tweede. Na een eindje rijden kwamen we bijna weer vast te zitten in de modder. Dit was de voorgaande twee dagen het geval. Dit is typisch een Thaise manier van denken. Je gaat pas denken wanneer het je overkomen is. Dus je komt eerst vast te zitten, daarna ga je pas denken hoe je het kan oplossen. Of je moet eerst zonder benzine stil komen te staan, voordat je gaat denken hoe je het gaat oplossen. Het klinkt frustrerend maar het is echt grappig! Ik geniet er in ieder geval van.
Eenmaal terug gekomen op Elephants World gaan we de rijstballen maken. De rijst is afgekoeld en erg kleverig. Zo kleverig dat je er gerust mee kan jongleren. Samen met de mahouts hebben we een mooi showtje weggeven.
De drie hongerige olifanten komen vervolgens langzaam aangewandeld en zijn klaar om de ballen met plezier te ontvangen. De één vindt het fijn om ze in de slurf te krijgen, de andere heeft voorkeur aan rechtstreeks in haar mond. Dit is het geval bij Sonkran, tevens de oudste olifant op Elephants World met 73 jaar. Ze heeft net zoals de twee andere oude olifanten geen kiezen meer, hierdoor kan je de ballen gerust op haar tong neerleggen.
Olifanten verwisselen hen kiezen zes keer in het leven. Na de zesde keer komen er geen nieuwe tanden meer terug, dit is vaak rond de leeftijd van 60/65. In het wild sterven de olifanten dan vaak aangezien ze in bepaalde seizoenen geen zacht voedsel meer kunnen vinden. In gevangenschap worden ze wel ouder (de oudste is zover officieel bekent 86 jaar geworden).

Door de behoorlijke regenval de afgelopen dagen, in Nederland zou met zoveel regen alles onder water staan, stond het water hoger dan normaal. Hierdoor kon ik lekker tarzan nadoen met de touwen die aan de bomen hangen! Heerlijk het water in slingeren om vervolgens de olifanten te wassen!
Het water staat niet altijd zo hoog. 1 KM verder op is een grote dam aangelegd. Deze is elke ochtend dicht en gaat begin van de middag open. De stroming is erg sterk en als je iets te ver gaat kunnen ze je in Bangkok voorbij zien drijven.
Na het zwemmen geven we de olifanten nogmaal wat fruit en vervolgens vertrekken de olifanten naar het bos om daar te overnachten. De toeristen vertrekken en wij gaan lekker de boel opruimen. Maisebladeren bij elkaar harken, koeien vangen en melk geven, poepscheppen enzovoort. Vervolgens eten en dan valt de avond alweer. Lange dagen maar ze zijn erg leuk!!
Vandaag hebben we ook weer 2000 Baht ontvangen voor MOEY. Dit is een olifant die nog maar 20 jaar is, maar eruit ziet alsof ze 60 is. Ze is erg vermagerd en erg zwak. Lena heeft haar een tijd geleden in een toeristen kamp in een hoekje zien staan. Ze moest hier tussen de grote muziekboxen kunstjes vertonen. Uiteindelijk heeft zij er samen met Dr. Samat voor gezorgd dat ze bij Elephant World kwam. Hier maken we haar weer gezond en vervolgens zal de eigenaar haar weer ophalen. Dit willen we niet en daardoor is Lena een project gestart om geld voor haar op te halen! Zie http://help.elephantsworld.org voor meer informatie!

Ik heb nu heeeeeel weinig verteld, maar het is echt weer tijd om te stoppen. Ik moet weer aan de slag met andere dingen (nu ik internet en stroom heb). We werken vanavond bij Agnes thuis, vandaar dat ik nu even snel een blog kan schrijven.
Tot snel weer! Ik ga in ieder geval proberen om nog één blog te schrijven voor jullie! Groetjes, Michel

Reacties

Reacties

willem

heerlijk je verhaal te lezen en dat je het daar zo leuk hebt. we zijn hier allemaal benieuwd naar je verhalen.
we wachten met spanning.
Ik nodig je hierbij uit om de week wanneer je vader en moeder op vakantie zijn minimaal één keer bij ons te komen eten al is het alleen maar om de verhalen te beluisteren

Gerrit en Carla

Hoi Michel
Wij genieten enorm van je verhalen en foto's. Mooi dat je ons laat mee genieten van je avonturen :-)

Willem Lineke

Wij wensen jou een goede vlucht en terugreis toe.
Tot snel in het mooie Zwolle

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!