Trip2Thailand.reismee.nl

De lange reis naar Kanchanaburi

Zooo, daar ben ik weer. De laatste dag van mijn vakantie want morgen begin ik met het vrijwilligerswerk bij Elephants World. De laatste dagen in Phuket waren minder leuk dan gehoopt. De laatste dag zou ik eigenlijk naar de Koh Phi Phi eilanden gaan met de speedboot, maar door weer een slechte communicatie ging de trip niet door. Gelukkig kreeg ik wel mijn geld terug en 100 excuses. De chauffeur die mij op moest halen was zijn papiertje met personen en hotels kwijt en de man van de organisatie was zijn telefoon vergeten. Tja.. flink balen dus!

Ik ben de laatste dag dan maar naar het strand in Patong geweest. Dit was ook prima te doen. Er was een zeldzame stand van de zee. Hij trok zich enorm terug waardoor veel dieren, spullen, schelpen op het strand te vinden waren. Naast wat levend koraal en dode vissen zag ik ook een skelet van een krabbetje.
De avond ben ik bij McDonalds wezen eten (komende maand waarschijnlijk veel rijst.. dus nu kon ik er nog van genieten). Helaas werd ik midden in de nacht erg beroerd wakker. Ik had het erg warm en moest behoorlijk overgeven. Ook was ik flink aan de diarree en dit allemaal de nacht voordat ik meer dan 24 uur moest reizen. Ik begon de volgende ochtend dus ook niet echt fit en zag behoorlijk op tegen de reis. 's Nachts was er trouwens ook een flinke onweersbui die dichtbij insloeg. Normaal zit ik vol spanning voor het raam te genieten, maar door mijn toestand kwam dit er niet echt van. De dag erna hoorde ik dat de bliksem was ingeslagen in een cafe dichtbij, hierdoor was er brand uitgebroken en zijn vier mensen overleden. Tragisch nieuws dus!

De volgende ochtend werd ik om 11.00 opgehaald door een minibusje, gelukkig was het lekker rustig in het busje zodat ik was uitgebreider kon zitten, maar ik had het behoorlijk zwaar. Vier a vijf uur later kwam ik aan op het treinstation van Surat Thani. Hier moest ik drie uur wachten voordat mijn trein naar Bangkok vertrok. Uiteindelijk had ik maar 40 minuten vertraging, andere treinen meer dan 130 minuten. De NS is er niks bij. Eenmaal in de trein kreeg ik een prima plekje en kon ik direct gaan liggen en slapen.

De treinreis duurde meer dan 11 uur en toen ik wakker werd besloot ik toch maar eens te eten. Het was immers al meer dan 24 uur geleden dat ik mijn laatste restjes eten mijn lichaam zag verlaten. Ik besloot een kopje Thaise soep te nemen. Hij viel zwaar, maar wel goed gelukkig. Halve wege de ochtend kwam ik aan in Bangkok, een vertrouwde plek waar ik een paar weken geleden ook nog stond. Ik ging het reisbureau binnen waar ik mijn complete reis had geplant. De vrouw achter de balie herkende mij meteen en vroeg of ik direct naar Kanchanaburi wou of eerst nog ergens wou ontbijten. Ik besloot om zo snel mogelijk te gaan. In een volgepropt minibusje reden we naar Kanchanaburi en drie uur later kwam ik bij mijn questhouse aan.
Een gezellig en prima plek om te overnachten. Het bed is eindelijk eens een keer van goede kwaliteit, lekker zacht. De Thaise mensen slapen hier graag op matrassen, kussens en dekens zo hard als steen. Ook hebben we hier een zwembad met heus bubbelbad. Prima vertoeven voor een paar dagen dus.

Vandaag heb ik besloten om uit te slapen. Ik was net ziek geweest en had geen zin om mijzelf te haasten om zoveel mogelijk dingen te zien. Het is natuurlijk wel jammer, maar ik heb momenteel al zoveel dingen gezien dat ik rustig aan doen ook wel fijn vindt. Na een gratis ontbijtje ben ik naar de beroemde brug gelopen. The Brigde over the river Kwai.
De brug zelf is misschien een simpele stalen constructie, maar de geschiedenis maakt de beleving compleet anders. Over de brug gaat deThe Burma Railway, ook wel dead railway genoemd. De aanleg van dit spoor was tijdens de tweede wereldoorlog en door dwangarbeid werd het meer dan 400 kilometer langer traject aangelegd. Tijdens deze aanleg stierven er per dag gemiddeld 75 arbeiders. In totaal zijn er 100.000 mensen overleden waaronder 2.490 Nederlanders. De impact hiervan is nog steeds te voelen als je over het spoor loopt.
Ik heb helaas niet in de trein zelf gezeten. Ik dacht dat ik te laat was gezien de vertrek tijden, maar de trein had vertraging. Vooral het laatste stukje is de moeite waard, hier is de rails lang de bergen gebouwd. Ik ben wel een stukje langs het spoor gaan wandelen. Dit kan gewoon hier en is zoals bij alles je eigen verantwoordelijkheid in Thailand.

Het was een behoorlijk warme dag, dus later op de middag ben ik terug gegaan naar het guesthouse en heb ik lekker een frisse duik genomen in het zwembad. Daarnaast nog even de formulieren doorgenomen van het vrijwilligerswerk dat ik morgen ga doen. Voordat ik hiermee af sluit wil ik nog even een algemene indruk van Thailand beschrijven. Na dikke drie weken en veel verschillende plaatsen heb ik behoorlijk wat gezien en beleefd. Ik vind de natuur gebieden en met name de stranden hartstikke mooi in Thailand. Helaas is het beleid (en toeristische beleid) dramatisch geregeld in het land. Hierdoor worden de meest mooie natuurgebieden vervuild of teniet gedaan door het aanleg van wegen, bruggen, hotels e.d. De Thaise mensen zijn ook erg smerig, in de meeste steden stinkt het behoorlijk en overal ligt rotzooi en afval.
Thailand heeft daarom ook een milieu waar je aan moet wennen. Die je moet begrijpen en leren. Het is zo anders dan in Europa en dit gaat soms 100% tegen je principes in. De meeste toeristische gebieden zijn niet zo goedkoop als beweerd worden. Uit eten lukt je wel voor 15 euro (met max 2 drankjes), maar een blikje cola in de supermarkt is ook gewoon 50 cent en een zak chips 1 euro. De bekende badplaatsen in Phuket en de eilanden zijn ook super toeristisch en de cultuur hier is overgenomen van wat je ook in Turkije en Griekenland tegen komt. Als ik zeg: Hello my friend, special price for you. Dan hoef ik eigenlijk geen extra uitleg meer te geven. In minder toeristische gebieden is het veel goedkoper en zijn ze minder tot niet opdringerig. Als laatste gaat Thailand het land van de glimlach lang niet bij iedereen op. Het contast is hierin zeer groot. Of ze zijn super vriendelijk of super chargerijnig. Vanavond begon het hard te regenen en heb ik mij teruggetrokken op mijn kamer. Op de TV was mijn oude lievelingsserie DragonBall Z en hier heb ik even van genoten.
Het is inmiddels al weer 24.00 hier geweest en ik moet nog een aantal dingen doen dus ik ga afronden. Morgen ga ik dus naar Elephants World. Hier is beperkt stroom en internet waardoor ik niet zo veel blogs meer ga schrijven. Ik doe mijn best om een paar keer terug te komen, maar ik kan helaas niks beloven.

Geniet nog even van het mooie weer in Nederland (Tropisch 38 graden!!) en tot snel!

Reacties

Reacties

Lineke

Hoi Michel, Ben blij te horen en te lezen dat je weer beter bent.
De verhalen blijven mooi om te lezen Ik hoop dat je zo af en toe nog wat op je blog kunt schrijven. Dennis zit in Turkije heeft het ook naar zijn zin. Chantal zit op terras of is aan het werk. En Willem moet ook aan het werk.
Ik wens je veel plezier en misschien tot schrijfs

Kiani

Hoi, Ik ben ook van plan volgend jaar in de maand juli vrijwilligerswerk te gaan doen in elephants world en kijk er al erg naar uit! Ik ben van plan in Kanchanaburi te overnachten; wat was de naam van je guesthouse?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!