Trip2Thailand.reismee.nl

Elephants World.. Wauw!

De eerste dag op Elephants World was fantastisch. Ik werd voor de eerste keer in mij Thailand periode op tijd opgehaald van mijn hotel. Onderweg pikten we nog vier dagjesbezoekers op en vertrokken we naar de eindbestemming van mijn reis. Eenmaal aangekomen zag ik voor het eerst een olifant in Thailand. Na enkele seconden zag ik ze plots overal, meerdere olifanten kregen een lekker ontbijtje terwijl andere rustig rondliepen met een persoonlijke mahout (persoon die op de olifanten past) op gepaste afstand.

Wat een geweldige beesten zijn het toch! In Elephants World zijn voornamelijk oude, zieke, mishandelde of cirkus olifanten te vinden die hen laatste adem mogen uitblazen op een park waar voor hen gewerkt wordt. De verwondingen waren bij veel olifanten dan ook duidelijk te zien. Na het ontbijt van de olifanten werden er wat standaart dingen met mij besproken, veel wist ik al omdat ik het officiele document goed had bestudeerd. De dag voor mij was voornamelijk een beetje kijken en af en toe helpen indien nodig.
De olifanten kregen na het ontbijt een lekker modderbad in de rivier. De rivier stroomt dwars door Elephants World en is echt prachtig. Een eind verderop is een grote dam gebouwd. Elke dag laten ze in de middag het water stromen, dit wordt niet door Elephants World gedaan. Hierdoor kunnen de olifanten ´s morgens altijd een lekker modderbad nemen aangezien de rivier erg laag staat en in de middag zwemmen en spelen met water.
Zelf ben ik op de eerste dag nog niet de modder en het water in gegaan. Toch is het heerlijk om te zien hoe iedereen geniet. Zo wel de olifanten als de mahouts, vrijwilligers en toeristen. Een win-win-win-win situatie. Na het modderbad gingen we lunchen en zoals verwacht kregen we rijst met groenten, kip en soep. Een echt standaart Thaise gerecht. Na de lunch ging ik mee om bananabomen te kappen.
Dit zijn bomen waar bananen aan hebben gegroeid en voor de rest onbruikbaar zijn voor de boeren in de omgeving. Bananen groeien immers maar 1 keer per jaar en de bomen moeten gekapt worden voordat er weer nieuwe aan groeien een jaar later. Dus wij als Elephants World kappen gratis de bomen weg zodat hen geen moeite hoeven te doen en wij hebben weer gratis eten voor de olifanten. Het kappen is erg grappig. De bomen zijn erg sappig en ondanks de grootte niet zo heel erg zwaar. Je ziet dus kleine kinderen zo trots als een pauw met grote stronken lopen.
Eenmaal met de auto terug hebben we sticky rice balls gemaakt. In grote openlucht ovens met daarop een wokpan waar de wok u tegen zegt, werd een soort chicken tonight gemaakt zonder de chicken. Vervolgens werd dit doorgeroerd tot dat het een plakkerig geheel werd. Net zoiets als wanneer je de rijst thuis te lang kookt en alles aan elkaar plakt. Dit werd afgekoeld en uit eindelijk ballen van gerold in een soort paneermiddel dat voor meer smaakt zorgt gerold en gevoerd aan de olifanten. Dit eten wordt voornamelijk aan de olifanten gevoerd die erg oud zijn. Een olifant verwisseld 6 keer zijn tanden (kiezen) in zijn leven. Na de zesde keer vallen ze uit en hebben zij geen tanden meer. Doordat ze in het wild bij droogte geen zacht voedsel kunnen vinden sterven de olifanten. Een olifant wordt in het wild dus ook niet veel ouder dan 60 jaar. Bij Elephants World is de oudste olifant 73! Door de rijstballen krijgt de olifant genoeg voedsel binnen die hij zonder tanden kan op eten. En ze vinden het ook nog ontzettend lekker ook. Bij sommige olifanten moest je het eten echt op de tong leggen, bij andere kon je het aan de sluft geven.
Na deze lunch was het tijd om lekker het water in te gaan. De sluis (dam) stond open dus het water was enorm gestegen en de stroming was ook behoorlijk. Na het spelen met water e.d. was het tijd voor de laatste keer eten (mango, ananas en mais) en werden de olifanten naar het bos gebracht waar zij de nacht doorbrengen. Ik zelf heb nog paar kleine dingen gedaan en vervolgens aangeschoven voor het avondeten; Rijst, Kip, groentjes en .... soe.. nee gehakt! Verrassing! Leuk! Lekker! Hierna ben ik naar mijn bungalow gegaan waar ik de komende maand overnacht. We hebben nu een paar uur stroom via een agegraat om alles op te laden en voor de rest moeten we het met kaarsen en zaklampen doen. De volgende dag begint standaart met een ontbijtje en vervolgens worden de olifanten weer uit het bos gehaald en naar het kamp geleidt. Andere vrijwilligers maken het fruit schoon wat de olifanten als ontbijt zullen gaan eten. Een olifant eet op een dag ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht en de zwaarste olifant hier is 2500 kg (volgens mij). Veeeel eten dus! Ik ga stoppen voordat de stroom stopt. Tot snel maar weer! Gr. Michel

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 days later
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik weer, voor jullie een paar seconden geleden, voor mij inmiddels in de avond van mijn derde dag. Het internet en stroom werken allemaal niet zo heel erg goed. Ik zit ook in de jungle dus ik mag dat ook niet verwachten. Vanavond nieuwe dag nieuwe kansen. Hopelijk verzend hij het vanavond wel allemaal.Ik ben inmiddels drie dagen verder en er is al zeer veel gebeurd. Ik kan jullie honderden verhalen vertellen, maar aangezien de stroom weer kan stoppen of het internet hou ik het ditmaal kort. Het belangrijkste is dat ik de eerste toeristen vandaag heb begeleidt. Erg gaaf om mijn kennis over de olifanten en de plek te delen met mensen die ook liefde voor deze dieren hebben. Het is nog moeilijk om alle olifanten bij naam te kennen en om ze uit elkaar te houden. Daarnaast moet ik alle activiteiten / klusjes / taken / mahouts e.d. ook kennen. Veel informatie dus, maar het gaat mij prima af!
Naast de geweldige tijd met de olifanten is het ook gaaf om erg basic hier te leven. Ik heb geen douche.. nee.. ik heb een grote ton met een bakje erin. En de dagen dat we water hebben moet ik gebruiken om de ton te vullen. Ook is is het een bungalow die typisch jungle achtig gebouwd is. Ik heb dus regelmatig hagadissen in mijn kamer. Af en toe neem ik de poes die we hier hebben mee naar mijn kamer en dag mag zij beestje zoeken. We hebben hier drie poezen, drie honden, 6 koeien, kippen, hanen, konijnen, stieren, olifanten, veel insecten, reptielen en dieren die je niet wil weten dat ze hier zijn. Vandaag een giftige groene slang gespot dicht bij mijn huisje.. wordt dus leuk slapen vanavond haha!
Met de wondjes gaat het btw goed.. komen alleen veel bij van het werken. Maar ach.. je went eraan. Ik ben benieuwd hoe ik terugkom want als je de mensen en vrijwilligers hier bekijk zijn de kleine wondjes slechts het begin, maar ik word er hard van! Veel plezier met de foto's bekijken! Ik ben blij dat ze online zijn. Nu dit verhaal nog!

Groetjes vanuit Thailand. Michel!

Reacties

Reacties

Lineke

Hoi Michel,
Wat een mooi verhaal en foto's. Als ik het zo lees heb je het reuze naar je zin. Het is heel leuk om je verhalen te lezen liefs

Willem

Hé Neef, geweldig wat je daar doet alleen vraag ik me af hoeveel olifanten er zijn bij jullie op de foto's zie er verscheidene, zowel groot als klein. Plus je praat over bezoekers rond leiden komen er veel bezoekers en tenslotte hoe groot moet ik me dit "park"voorstellen
heel veel plezier daar voor je het weet is het om

Michel

Het park is ongeveer 20 hectare groot, telt 11 olifanten en de toeristen per dag verschillen tot 0 - 120! Haha. Maar meestal een groepje van 10 ongeveer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!