Trip2Thailand.reismee.nl

Bangkok de stad vol chaos

Vandaag word ik voor de tweede keer wakker in Bangkok. Dit keer wat minder vroeg dan gisteren (toen zat ik 6.30 al aan het ontbijt). Ik besluit vandaag maar eens even rustig aan te doen om misschien vanavond naar de binnenstad te vertrekken.

Gisteren ben ik een hele dag in het centrum geweest en ondanks dat alle weersvoorspellingen regen aangaven ben ik aardig verbrand op mijn armen en in mindere mate mijn gezicht. Maar goed, maar zal ik beginnen.. Allereerst het vervoer maar eens. Bangkok heeft een uitstekend modern treinnetwerk waar je voor 50 cent een heel traject kan afleggen. Echter stopt dit netwerk buiten het echte centrum, waardoor je bij de laatste halte uitstapt en geen idee hebt waar je bent of waar je heen moet. Een goede plattegrond lijkt voldoende alleen schijn bedriegt. Gelukkig heb je honderden verschillende taxi's die je graag meenemen naar de plek van bestemming. In de taxi-auto's kan je gewoon vragen of ze de meter aan willen zetten. Bij de taxi-auto-scooter gevalletjes (geen idee wat het voorstelt) moet je van te voren onderhandelen voor een prijs.
Dit zijn een soort open taxi's waar je zonder gordels met 90 km/uur door het toeterende chaosverkeer van Bangkok door raced. Nu komt het over als een bijna doodservaring maar dit valt opzich redelijk mee.

Allereerst ben ik naar the Grand Palace en de Temple of the Emerald Buddha gegaan. Een must go voor iedereen die een dag in Bangkok is.
Een prachtig paleis met een grote diversiteit aan gebouwen, beelden en tempels. Allen hebben ze wel gemeen dat er veel goud in is verwerkt en dat alles in details is ontworpen.Het vreemde van deze touristische attractie was dat het op sommige plekken erg druk was en op andere plekken niks te beleven viel, dit terwijl de architectuur niet veel verschilde van elkaar. Wellicht wordt er door de gidsen bepaalde plekken overgeslagen. Onderstaand een foto van de plek waar het erg rustig was.
Na mijn bezoek aan The Grand Palace werd ik in een taxi gezet die mij voor een euro langs allelei toeristische plekken zou bezorgen. Ik had doorgegeven wat ik wou zie en hier ging hij mee akkoord. Allereerst kreeg ik The Big Buddha Statue te zien. Rondom deze plek waren veel mensen aan het bidden en met wierook spirutuelen aan het uitvoeren.
Op veel plekken vond ik het niet gepast (of mocht het niet) om foto's te maken. Hetzelfde geld voor de tempels, hierbinnen moesten de benen en armen bedekt zijn, schoenen uit, pet af en geen foto's. Veel regels maar wat je tezien kreeg was het vaak wel waard.

Na de Big Buddha wou ik verder naar de volgende tempel, echter kwam mijn chauffeur met de mededeling dat ik ergens naar binnen moest zodat gratis brandstof kreeg. Het was een touris office waar ze gratis informatie gaven. Nou prima.. eventjes binnen geweest, gevraagd hoe ik het best kan reizen en toen snel deze meneer afgekapt en weer in de taxi gegaan. De beste meneer wou me vervolgens weer naar iets meenemen voor de gratis brandstof, hierbij heb ik hem even aangesproken dat ik hier niet van gedient was en dat hij me maar naar de plek moest toebrengen die ik wou. Na een stukje rijden stopte hij bij een winkel en vroeg wederom of ik naar binnen wou zodat gratis brandstof kreeg. Hierop ben ik de taxi uitgestapt en zonder betalen weggelopen. Wie niet wil luisteren moet maar voelen dacht ik. Belachelijk, als ik in een restaurant een biefstuk bestel krijg ik toch ook geen kledingrek met zwembroeken voor mijn neus gedrukt.

Maar goed, waar ik uitstapte was dicht bij de Golden Mount. Een tempel op een berg midden in het centrum van Bangkok.
Om deze plek was veel te beleven. Zo was er een soort van Thais x-factor voor kinderen, een fanfare enzovoort. Erg leuk en gezellig en na het aanschaffen van een flesje water voor 20 cent ben ik naar de top gelopen. De zon scheen aardig en met mijn lange broek aan en al aardig verbrande huidje was het een zware beklimming. Langs de trap waren er vele bellen die je kon laten luiden en vele buddha beelden verstopt achter watervallen en planten, erg mooi!

Na dit bezoek heb ik nog een stukje gelopen en daarmee enkele andere tempels tegengekomen waar ik zo niet meer de naam van weet.
Ik had het zo warm en besloot om terug te gaan naar mijn hotel. Na een flinke onderhandeling ben ik teruggebracht naar het hotel en heb ik mijzelf verwent met wat after sun.
Vandaag doe ik dus rustig aan en misschien dat ik vanavond nog even de drukte trotseer en anders morgen. Ik heb momenteel al 400 foto's gemaakt, dit terwijl er maar ruimte is voor 200 op deze pagina, vandaar dat ik een zeer kleine selectie heb gemaakt van de foto's.

Groeten, Michel

Reacties

Reacties

John

Hoi Michel, je hebt al een hoop meegemaakt en al veel gezien terwijl je er pas bent. Fijn dat de itt de berichten wel mooi weer hebt. Geniet er maar lekker van en ik zie uit naar je volgende verhaal en foto's. Pas goed op jezelf!

Pap

Zus

Whahaha way to go broertje. Een straatarme taxichauffeur opgelicht hehe. Dat is pas VOC mentaliteit! Mooie foto's ook. Heel veel plezier nog daar! X

Dude

Jaaaaaa! Mooie verhalen en foto's! Nu hopen dat je de komende tijd nog veeeeeel op internet kunt om ons op de hoogte te blijven houden :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!